Υποκριτική: Βασικές αρχές και πρακτικές

Κωδικός μαθήματος
03ΕΠΚΧ04-ΠΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Γ
Σειρά εμφάνισης
1
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Παραστατικές Τέχνες
Διδάσκων καθηγητής
Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος


Το εισαγωγικό αυτό μάθημα στην τέχνη της υποκριτικής έχει πρακτικό και βιωματικό προσανατολισμό και στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητριών/τών με τις κύριες προκλήσεις της σκηνικής έκφρασης, ενός πεδίου διαρκώς ανανοηματοδοτούμενου από νέες ιδέες, εξελίξεις, αισθητικές και ιδεολογικές τάσεις. Ωστόσο, από τον παραδοσιακό ηθοποιό του δραματικού θεάτρου, μέχρι τον σύγχρονο performer, στις διαφορετικές παραδόσεις και μορφές υποκριτικής, ορισμένες αρχές παραμένουν κοινές: η παρουσία, η απεύθυνση, η επινοητικότητα, η φόρμα, η χειρονομία, η φωνή, η σωματικότητα, η έννοια του συμβάντος, η διάσταση του χώρου είναι ορισμένες από τις αρχές της σκηνικής ερμηνείας που θα επιχειρήσουμε να διερευνήσουμε βιωματικά με τις φοιτήτριες/τους φοιτητές. 

Οι φοιτητές/τριες στο τέλος του μαθήματος

  • Θα γνωρίζουν τις κύριες ιστορικές φάσεις της τέχνης της υποκριτικής

  • Θα είναι εξοικειωμένοι/ες με τα μέσα και τις μεθόδους των κύριων ρευμάτων της υποκριτικής τέχνης.

  • Θα γνωρίζουν βιωματικά ορισμένες από τις βασικές κατηγορίες εκφραστικών μέσων της υποκριτικής τέχνης.

  • Θα έχουν την εμπειρία της καλλιτεχνικής έκφρασης μέσα από τα εργαλεία και τους στόχους της υποκριτικής τέχνης.

  • Θα εξασκηθούν ατομικά και ομαδικά στη χρήση των μέσων του ηθοποιού στο πλαίσιο ασκήσεων και εργασιών.

  • Θα έχουν την ευκαιρία να προετοιμάσουν καλλιτεχνικές εργασίες χρησιμοποιώντας τα εργαλεία και τις τεχνικές που θα γνωρίσουν στη διάρκεια του μαθήματος.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (1 ώρα)

  1. Εισαγωγικό μάθημα 1: υποκριτής/ηθοποιός/performer: τα εργαλεία του σκηνικού ερμηνευτή
  2. Εισαγωγικό μάθημα 2: μορφές και μεταμορφώσεις του ηθοποιού
  3. Θεωρίες της σκηνικής παρουσίας
  4. Από το σώμα του ηθοποιού στην σωματικότητα του performer
  5. Φωνητικές παραδόσεις και τεχνικές του σκηνικού ερμηνευτή
  6. Η χειρονομία στο θέατρο: από το θέατρο Νο, στον Μπρεχτ και το χοροθέατρο
  7. Ο φορμαλιστής ηθοποιός στις πρωτοπορίες του 20ού αιώνα
  8. Η δράση ως πυρήνας της θεωρίας του Στανισλάφσκι για τον ηθοποιό
  9. Παραδόσεις αφηγηματικού θεάτρου
  10. Διάλογος: η προϋπόθεση του δραματικού θεάτρου
  11. Ο ηθοποιός του μουσικού θεάτρου
  12. Συζήτηση πάνω στις εργασίες
  13. Ανατροφοδότηση

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (2 ώρες)

  1. Εισαγωγικό μάθημα 1: υποκριτής/ηθοποιός/performer: τα εργαλεία του σκηνικού ερμηνευτή
  2. Εισαγωγικό μάθημα 2: μορφές και μεταμορφώσεις του ηθοποιού
  3. Παρουσία
  4. Σώμα και σωματικότητα
  5. Φωνή
  6. Χειρονομία
  7. Φόρμα
  8. Δράση/Συμβάν
  9. Αφήγηση
  10. Διάλογος/απεύθυνση
  11. Τραγούδι
  12. Προ-παρουσίαση εργασιών
  13. Παρουσίαση εργασιών
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • 20% γραπτές εργασίες
  • 80% καλλιτεχνική ερμηνεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά τη διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. κατά την επικοινωνία με τις φοιτήτριες και τους φοιτητές.
  • Μαθησιακή διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω email και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/2868/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Στανισλάφσκι, Κονσταντίν, Η δουλειά του ηθοποιού 1. Βίωμα, Πλέθρον, Αθήνα 2015
  • Στανισλάφσκι, Κονσταντίν, Η δουλειά του ηθοποιού 2. Ενσάρκωση, Πλέθρον, Αθήνα 2015\
  • Τσέχοφ, Μάικλ, Για τον ηθοποιό, Μεταίχμιο, Αθήνα 2008.

'Εξτρα βιβλιογραφία

  • Barba, E. & Savarese. N, Η Μυστική Τέχνη του Ηθοποιού, Αθήνα, Κοάν, 2008.
  • Λεκόκ Ζακ, Το ποιητικό σώμα, Κοάν, Αθήνα 2005.
  • Mamet, David, Προς τον ηθοποιό, Πατάκη, Αθήνα 2002.
  • Μουρ Σόνια, Το σύστημα Στανισλάβσκι: η επαγγελματική εκπαίδευση ενός ηθοποιού, Παρασκήνιο, Αθήνα 2001.
  • Μπάρμπα Εουτζένιο, Το χάρτινο κανό: ένας οδηγός προς την θεατρική ανθρωπολογία, Δωδώνη, Αθηνα 2008.
  • Μπρουκ, Πίτερ, Η ανοιχτή πόρτα. Σκέψεις πάνω στην τέχνη του θεάτρου, Κοάν, Αθήνα 2007.
  • Ντιντερό Ντενί, Το παράδοξο με τον ηθοποιό, Πρόλογος Βασίλης Παπαβασιλείου, Πόλις, Αθήνα 1995
  • Όιντα Γιόσι, Ο ακυβέρνητος ηθοποιός, Κοάν, Αθήνα 2001